Thursday, 9 February 2017

Dapur Terbakar

Google's ( Ina tak sempat berselfie time dapur terbakar)

Hai assalamualaikum,

Alkisahnya Ina merupakan seorang ex pelajar sekolah menengah yang dulunya menduduki SPM. Hari-harinya diisi penuh dengan berada di dalam bilik. Jika dia lapar, dia akan pergi ke dapur. Dia akan keluar untuk kemas rumah sahaja. Begitulah kehidupan biasanya.

Sehinggalah......................................

Ehem, okay here is Ina, who just come back to a normal person.

Lepas SPM ni, Ummi berhajat untuk mentransformasikan Ina daripada seseorang yang tak sebegitu cukup sifat keperempuanannya kepada seseorang yang cukup sifat sebagai gadis melayu terakhir. Tinggi betul harapan Ummi dekat Ina, tu lah masalahnya.

Jadi, lepas SPM ni, kerja Ina kemas rumah, sapu rumah, mop rumah, semua kerja rumah lah, rasanya dah macam jadi pembantu rumah pun ada :') Sampai lah dengan memasak sekali Ina yang buat. Semua orang kat rumah panggil Ina orang dapur (benci gila).

Dulu kerja Ina memang belajar je. SPM katakan. Errr. So, selepas setahun tak menjengah ke dapur, bila Ina pergi dapur, adik Ina akan cakap ;

" Woiiiii tengok semua!! Kak Long pegang blender!!! "

" Lihatlah dunia!! Kak Long sedang memasak! "

" Ni Kak Long ke, hantu jelmaan dia?! "

Ya Allah, selamatkan lah aku daripada adik2 yang pelik ni

Nak dijadikan cerita, suatu hari yang sunyi buat insan yang bernama Ina, bertukar menjadi kacau bilau! Ina tengah panaskan minyak. Buat sementara waktu, Ina pergi lah potong bawang merah, & seangkatan dengannya. 

Tup tup bila Ina pandang dapur, api dah naik sampai siling rumah! Ina pun panggil lah Danish. Paling best sekali bila tengok dia tengah pakai earphone! Ina pun berhuhuhuhu je lah. 

Ina mampu menangis je masatu. Dalam kepala fikir kalau rumah terbakar ni, mati aku kena marah ummi & walid. Lepas ni, nak tinggal kat mana? Habislah Ina.

Dengan berkat Allah, akhirnya api tu reda :') Tapi masatu menggigil gila weh!! Macam trauma pun adaaaa

Alhamdulillah, langsir je yang terbakar!  T-T Kalau tak, habis ummi walid balik rumah dah terbakar hahhahaha


Kepada bakal suami saya, insyaallah rumah kita nanti tak terbakar ye hahahah. Saya dah belajar dari kesilapan. 

Bye assalamualaikum

9 comments:

  1. hishhh . seram giler weyhhh dapur trbakar . aril dlu prnah jgk nk kena . alhamdulillah x kena .

    ReplyDelete
  2. haha lawak lah cerita ni. Lain kali kena lebih berhati-hati nak masuk dapur. saya pun banyak pengalaman nak bakar rumah sebab cuai hehe. btw saya singgah dan follow sini tau. jemput ke blog saya jika sudi dan berkelapangan :)

    http://anothersyed.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. uish bahaya lah sis nasib baik saja tak marak apinya. lepasnie hati hati ye

    ReplyDelete
  4. pernah juga akak terbakarkan kuali sikit semasa panaskan minyak. tapi akak chill dulu. Cuba matikan api senyap-senyap tanpa pengetahuan siapa-siapa. xpe dik. i will help your in your next day.

    ReplyDelete
  5. Uishhhhhh seramnyaaaa! Api kecil cantik dan suka tengok tapi kalau dah api marak, takut!! Alhamdullilah. Semua selamat. Hati2 lepas ni ye :)

    ReplyDelete
  6. Rileks Ina. rsult lmbat lgi smpai nk bakar dapur hahahaha. gurau k :D

    ReplyDelete
  7. Ya Allah! Nasib baik tak ada apa-apa yang serius. Take care okayyyy! Masak leklok kat dapur, jangan bukak api garang sangat. 😘

    ReplyDelete
  8. Salam Singgah

    Blogwalking

    Hahaha lucu dengan picture akibat langsir terbakar..

    interesting topic

    ReplyDelete

Terima kasih sebab sudi komen dekat entri Ina :)